30 november 2016

Spiritueel proces





Spiritualiteit is hard werken.

Spiritueel bezig zijn is;
  • positief zijn, voelen wat iets met mij doet en daarop keuzes baseren,
  • intuïtie vertrouwen, gewoontes daarop wijzigen,
  • bewust gezond eten en daardoor onder andere minder snoepen tussendoor,
  • consequent bewegen door de dag heen zoals yoga en mediteren op de juiste momenten maar ook traplopen,  wandelen en fietsen,
  • geweldloos communiceren door roddelen en veroordelen te vermijden, 
  • niet aansluiten bij ethisch onverantwoorde gebeurtenissen,
  • voelen door gedachten niet de baas te laten zijn,
  • stilte en alleen zijn waarderen als moment voor en met mezelf en me dat ook gunnen als ik er aan toe ben,
  • vernieuwend, creatief bezig zijn door iets te maken wat in me opkomt zonder te oordelen en te verlangen naar resultaat of erkenning,
  • keuzes maken die bij me passen door angst en zelfverwijt los te laten, ook als dit tegen de stroom in dreigt te gaan,
  • niet langer opzoek zijn naar het ultieme grote geluk en de onherroepelijk bijhorende belasting van zinloze drang naar bezit en uiterlijk vertoon,
  • en ga zo maar door.

Het is een continue proces dat nooit stopt maar het helpt wel om beter in mijn vel te zitten, minder stemmingswisselingen te hebben, keuzes te maken waardoor ik meer rust en geluk ervaar en met volle aandacht kan beleven wat me overkomt.
Ik heb ontdekt dat verandering, op welk gebied dan ook, mogelijk en haalbaar is.
Ik heb mijn bewustzijn vergroot en kan daardoor mezelf corrigeren, waardoor ik niet meer met open ogen in de val van onwetendheid loop.
De momenten gaan niet langer meer in sneltreinvaart aan me voorbij, het lukt me in toenemende mate om in het moment te leven.
Zelfs lege tijd, zonder doel, zonder inhoud ervaar ik als helend (gezondheid bevorderend) voor mezelf en voor mijn relatie met de wereld om me heen.


In feite verander ik niet mezelf maar de omstandigheden, omdat ik de gedachten die ik daarover heb niet langer als waar aanneem maar bereid ben om ze telkens weer te onderzoeken, te ontrafelen wat het werkelijk met me doet en wat het voor mezelf aan betekenis heeft.
Met andere woorden of ik de consequenties van de omstandigheden waarin ik verkeer accepteer en deze de moeite waard vind.
Of ik er gelukkig van wordt is bepalend of ik er mee door ga of iets anders ga doen. Dat alles kan tot chaos leiden.
Chaos daagt uit om tot vernieuwing te komen, het anders te gaan doen. Creativiteit vindt inspiratie in chaos.


Door dit alles kijk ik minder vooruit, ben ik minder toekomstgericht bezig, minder doelgericht en zeker minder efficiënt.

Ik hou er echter meer energie aan over, ben niet meer moe op de momenten dat ik net iets leuks zou willen gaan doen.
Ik zie mijn horizon beter, wat overzicht geeft en ben blij en vrolijk in wat ik doe.
Ik ben mezelf en hou van mezelf in relatie met alles om me heen.
Op ieder moment van de dag ;)

Mk
20160721

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De energiesystemen van Moeder Aarde.

De energiesystemen van Moeder Aarde.   Leylijnen (uiterlijke aardenergie)  en chakra’s (innerlijke energie) staan met elka...